16 April 2024 | Dossier "Strategie Arbeidsmarkt"

Over dit evenement

Categorie
Ledenbijeenkomst
Organisator
Bestuur
Datum en tijd
16 apr. 2024 16:30 - 21:30
Locatie
Harmelen

16 April 2024 | Dossier "Strategie Arbeidsmarkt"

Dossier "STRATEGIE ARBEIDSMARKT".  Er is al (en het zal nog vele malen erger worden) een enorme krapte op de arbeidsmarkt en daar zullen ondernemers toch naar kansen en mogelijkheden moeten zoeken om die voor hun eigen bedrijf te managen. Daar zal vaak een mentaliteitsombuiging bij noodzakelijk zijn. We zijn hard op weg van een werkgeversmarkt naar een werknemersmarkt te gaan en dat zal veel veranderingen met zich meebrengen. In dit Dossier schetsen we de situatie, de toekomstverwachting, de noodzakelijke aanpassingen en de ideeën om invloed uit te oefenen op de bedreigingen.

Doel: de SMC leden weten aan het eind van de dag uit welke elementen een ‘integrale arbeidsmarktaanpak’ moet bestaan en kunnen dit naar hun eigen situatie vertalen.

Context: binnen de arbeidsmarktproblematiek worden allerlei specialismen worden aangeboden en verkocht, maar geen daarvan biedt ‘op zichzelf’ de grote oplossing (ook al wordt dan vaak wel gesuggereerd). Er is daarom behoefte aan een meer integrale aanpak, waarbinnen de specialismen natuurlijk wel een rol hebben, maar slechts in samenhang de toegevoegde waarde leveren die nodig is.

Aanpak:

Vanavond gaan we met elkaar uitgebreid stilstaan bij de ontwikkelingen bij de arbeidsmarkt

Het idee is dat wij de SMC leden – mede op basis van de bijdragen/stellingen van de sprekers – gaan helpen stappen te zetten in een steeds lastigere arbeidsmarkt. Wij beloven de deelnemers van vanavond dat zij bouwstenen aangereikt krijgen waar je de volgende dag in je eigen bedrijf mee aan de slag kan.

Vanavond richten we ons daarbij op een denkbeeldige onderneming die we willen helpen de problematiek die zij ervaren op hedendaagse arbeidsmarkt te bekijken en naar oplossingen te zoeken vanuit een aantal belangrijke aandachtspunten.

Schets van “de onderneming”

Dit bedrijf is actief in de productie en verkoop van keukens en heeft zo’n 150 man personeel. Grofweg zijn de personeelsleden verdeeld in 3 groepen zijnde 1/3e deel werkzaam in de productie in een eigen fabriek, circa 1/3e deel actief in de verkoop in 16 eigen winkels en ca 1/3e deel werkzaam op het hoofdkantoor (klantenservice, marketing, inkoop, ICT, financiën).

De verkoopresultaten van het bedrijf zijn de laatste drie jaar verdubbeld en de vooruitzichten zijn goed maar om dat te bestendigen en verder uit te bouwen is een forse groei van het aantal personeelsleden noodzakelijk.

De fabriek staat in het zuiden van het land en de winkels zijn gevestigd in de grote en middelgrote steden van Nederland.

Onder de huidige werknemers slaat inmiddels de vergrijzing toe. Met name binnen de productie en het hoofdkantoor maar ook de verkoop kan wel wat jonge dynamiek gebruiken. Dit betekent dat er sowieso extra mensen moeten worden aangetrokken, Daarnaast moet een automatiseringsslag de efficiëntie van het bedrijf naar een volgend niveau brengen en is het winkelconcept toe aan een volgende slag, om zo de marketingkracht van het bedrijf overeind te houden.

Het succes van de afgelopen jaren heeft inmiddels de interesse van meerdere investeerders gewekt. Zij zijn bereid om in het bedrijf te investeren, maar eisen daarvoor wel dat het bedrijf een nettowinst realiseert van minimaal 15% op het geïnvesteerd kapitaal. Dit laatste is een enorme uitdaging voor het management, omdat de marges in de keukenbranche, vanwege de concurrentie, laag zijn. Dus is het noodzakelijk om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Voor deze voorbeeld onderneming gaan we vanavond aan de slag.

We benaderen de vraagstelling van uit 4 verschillende invalshoeken / specialismen, zijnde:

Arbeidsmarkt Communicatie               Jasper Leene

Werving / Loyaliteit / Flexibiliteit          Koos Woltjes

Arbeidsvoorwaarden                            Hans Verboon

Ontwikkeling / Opleiding                      Elise Burger

  • Koos zal in zijn bijdrage ook loyaliteit en flexibiliteit aandacht geven.

Elk van de specialisten geeft een korte toelichting van slechts enkele minuten (max 10) waarbij hij / zij m.b.t. zijn / haar onderwerp een stelling neerzet en verdedigd. Een prikkelende stelling die tot discussie leidt want dat is precies de bedoeling. Na elke de toelichting gaat elke tafel met deelnemers aan deze avond discussiëren over de neergezette stelling en na zo’n 15 minuten discussie gaan de twee jonge moderatoren van de generatie Z (Max Uphoff en Jort Verhage) inventariseren wat men heeft bedacht en gedurende de discussie letten zij op de tafels en stimuleren het gesprek wanneer nodig of gewenst..

Alles bij elkaar zijn we dan met alle 4 de sprekers en hun onderwerpen ca 40 minuten per spreker bezig. Na elke discussie ronde leveren Jort en Max een paar korte statements aan Koos Woltjes  en Bart Weijers die dat ter plekke in een PowerPoint zetten zodat nadat alle 4 de specialisten aan het woord te zijn geweest een discussie ronde van ca 60 minuten onder leiding van Max en Jort kan plaatsvinden.

De moderatoren Max en Jort maken een samenvatting van de sessie en sluiten daarmee de dag af waarbij de bezoekers “bagage” hebben om op een integrale wijze naar de veranderende arbeidsmarkt te kijken en daar op een goede wijze op in te kunnen haken.

Het is een strak programma dat we gaan hanteren:

Start om 17.45 met korte uitleg van de opzet van deze avond door Koos / Bart.

Daarna het schema:

18.00 tot 18.10 Jasper Leene

18.10 tot 18.25 Discussie aan de tafels

18.25 tot 18.40 Jort en Max inventariseren info uit de discussie

 

18.45 tot 18.55 Koos Woltjes

18.55 tot 19.05 Discussie aan de tafels

19.05 tot 19.20 Jort en Max inventariseren info uit de discussie

 

19.30 tot 19.40 Hans Verboon

19.40 tot 19.55 Discussie aan de tafels

19.55 tot 20.10 Jort en Max inventariseren info uit de discussi

 

20.15 tot 20.25 Elise Burger

20.25 tot 20.40 Discussie aan de tafels

20.40 tot 20.55 Jort en Max inventariseren info uit de discussie

 

20.55 tot 21.45 Discussie over het geheel en conclusies trekken onder leiding van Jort en Max.

Dit strakke en volle programma maakt het noodzakelijk dat we onder het spreken / luisteren / discussiëren ook de maaltijd gebruiken en daarover zijn de medewerkers van Kloosterhoeve geïnformeerd.                                

Enkele dagen na de bijeenkomst ontvangen alle SMC leden een samenvatting van het aldus gemaakte “dossier arbeidsmarkt”

Deelnemers

Je moet ingelogd zijn om alle deelnemers te zien